نکات ویژه اجرای ژاکت بتنی ستون ها

توسطمدیریت

نکات ویژه اجرای ژاکت بتنی ستون ها

نکات وبژه ه برای اجرای ژاکت بتنی برای ستون ها

مقاوم سازی به روش ژاکت بتنی خصوصا برای مقاوم سازی ستون های سازه به کار می رود. پس از مقاوم سازی ستون های بتنی، مقاوم سازی اتصال تیر و ستون یکی دیگر از کاربردهای مقاوم سازی به روش ژاکت بتنی در مبحث مقاوم سازی سازه است. اصلی ترین و مهم ترین کاربرد مقاوم سازی با شاتکریت ژاکت بتنی کاربرد آن در مقاوم سازی است.

یکی از مهم ترین مسائل مطرح در مقاوم سازی به روش دیوار برشی در ارتباط با تقویت سازه ژاکت های بتنی نحوه اتصال آن به المان موجود است. در برخی موارد خصوصا در محل هایی که مشکل عضو تحت مقاوم سازی اتصالات خورجینی تحمل لنگر است، برای ایجاد اتصال بهتر و عملکرد یکپارچه از روش کاشت میلگرد در مقاوم سازی نیز می توان بهره برد.

رعایت چند نکته در ارتباط با اجرای مقاوم یازی با ژاکت بتنی ضروری است. از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در مواردی که نیاز به مقاوم سازی با شاتکریت در برابر بار خمشی وجود دارد، در برقراری اتصال باید دقت بیشتری صورت گیرد تا حتما المان به صورت یکپارچه عمل کند. در برخی موارد با توجه به جزئیات اجرایی مقاوم سازی دال بتنی طرح ممکن است از کاشت میلگرد و یا روش های دیگر مقاوم سازی استفاده شود.
  • در هنگام بتن ریزی در مقاوم سازی پی سازه باید دقت شود که حتما پوشش لازم برای میلگردهای جدید در مقاوم سازی ستون در نظر گرفته شود تا در برابر خوردگی محافظت شوند.
  • مقاومت بتن جدید در بهسازی لرزه ای سازه نباید از مقاومت بتن موجود کمتر باشد.
  • جهت ایجاد اتصال بتن جدید به بتن قبلی در مقاوم سازی با ژاکت فولادی، بعد از مضرس کاری نیز در صورتی که از رزین استفاده نمی شود، لازم است سطح بتن موجود در تقویت تیرچه بتنی نمناک شود تا آب بتن جدید را جذب نکند.
  • قالب بندی جهت بتن ریزی در مقاوم سازی ستون بتنی خصوصا برای المان های مانند ستون بهتر است به گونه ای انجام شود که ارتفاع سقوط بتن تا حد امکان کم باشد و ترجیحا از دو یا چند ارتفاع متفاوت در مقاوم سازی سقف بتن ریزی انجام شود.
  • قبل از اجرای ژاکت بتنی در مقاوم سازی پی ساختمان باید قسمت های دارای مشکل المان موجود حذف شوند. در صورتی که بتن دارای مشکلات موضعی است باید در این محل ها تخریب شود. همچنین در صورتی که میلگردها در مقاوم سازی به روش دیوار برشی دچار خوردگی شده باشند، باید با استفاده از روش هایی مانند سندبلاست یا روش های مناسب دیگر خوردگی آن ها در مقاوم سازی اتصالات بتنی سازه ها برطرف گردد.

درباره نویسنده

مدیریت administrator

دیدگاه‌ها بسته شده اند.

مستقیم با مدیریت